CZYTAM KULTURA

Siła nawyku

Ile razy powtarzałeś sobie, że to ostatni raz i już nigdy więcej? Ile razy wszystko kończyło się na deklaracjach? I nie ma znaczenia czego te obietnice dotyczyły. Bo bez względu na to czy było to odchudzanie czy wcześniejsze chodzenie spać, zawsze ulegałeś temu co wygodne i rezygnowałeś z podjętego wyzwania. Co było tego przyczyną? Twoje przyzwyczajenia, utarte ścieżki działania, wewnętrzny autopilot czyli w skrócie nawyk.

 

ŚWIATOWY PRZEBÓJ CZYTELNICZY

To, czy jadasz lub nie jadasz śniadań albo to, ile czasu spędzasz przed komputerem czy ekranem telewizora, zależy od nawyku, który na przestrzeni lat wykształciłeś. Ale nie znaczy to, że wszystkie Twoje starania są
z góry skazane na porażkę. Każdy zły nawyk można przekształcić w dobry. Na to jednak potrzeba czasu, o czym dowiesz się z książki Charles’a Duhigga „Siła nawyku”.

 

Ten znany i wielokrotnie nagradzany dziennikarz magazynu „New York Times”, postanowił odpowiedzieć na nurtujące go pytanie „dlaczego robimy, to co robimy  i jak można to zmienić w życiu i biznesie?”. Wyniki swoich badań zawarł w książce, która błyskawicznie stała się światowym bestsellerem. Na sukces wydawnictwa niewątpliwie miał wpływ sposób przekazania informacji, który jest lekki, zabawny i pozbawiony naukowego żargonu.

 

O CZYM PISZE DUHIGG?

W książce znajdziesz przykłady wielu bardzo interesujących badań dotyczących form ludzkich zachowań. Już
na wstępie poznasz historię Lisy Allen, która ze smutnej, otyłej i bezrobotnej osoby zmieniła się
w szczupłą i szczęśliwą kobietę sukcesu. A wszystko to zaczęło się od mocnego postanowienia rzucenia palenia. Naukowcy, próbując odpowiedzieć na pytanie jak to możliwe, doszli do wniosku, że Lisa jeden zły nawyk zaczęła zastępować innymi, dobrymi. Palenie zastąpiła bieganiem, co zmieniło sposób w jaki jadła, spała czy oszczędzała pieniądze. Wszystkie zmiany miały wpływ na mózg Lisy, w którym wzory neurologiczne czyli stare nawyki zostały nadpisane nowymi wzorcami. Dzięki zmianie „nawyku kluczowego” (palenia) Lisa nauczyła się w jaki sposób przeprogramować pozostałe nawyki obecne w jej życiu.

 

Historii takich jak ta opisana wyżej, znajdziesz w książce jeszcze kilka. Każda kolejna jest nie mniej fascynująca od poprzedniej. Bazując na własnym przykładzie mogę potwierdzić, że regularne wykonywanie konkretnych czynności w określonym czasie, pozwala na wytworzenie nowego nawyku. U mnie jest to codzienne planowanie posiłków do pracy i regularne treningi na siłowni. Chęć poprawy proporcji ciała pociągnęła za sobą kolejne pozytywne zmiany w moim życiu.

 

 

SKUTECZNY SPOSÓB NA WYPRACOWANIE NOWYCH NAWYKÓW

Niestety, należy pamiętać, że w ten sam sposób możesz wytworzyć tak dobre, jak i złe nawyki. Bo jeśli zawsze po powrocie z pracy włączasz telewizor i w jego towarzystwie zjadasz obiad, to po niedługim czasie zauważysz, że zjedzenie posiłku bez towarzystwa grającego pudełka, będzie dla Ciebie bardzo niekomfortowe.

 

Na zachętę zdradzę Ci jeszcze jeden pro tip z książki. Bardzo ważne jest, byś nie rzucał się od razu na głęboką wodę i próbował złapać kilku srok za ogon. Wybierz jedną rzecz, którą chcesz zmienić i bez względu na wszystko spróbuj wytrwać w swoim postanowieni. Dam Ci taki przykład. Chcesz zacząć wcześniej wstawać jak wielcy tego świata? Nie przestawiaj zegarka od razu na mityczną 5 rano, ale przesuń obecny budzik o 15 minut do tyłu. Gdy zadzwoni, otwórz oczy, wyłącz budzik i od razu wstań. Dałeś radę? Super! Co 2-3 dni cofaj zegarek o kolejne 15 minut. Każdego dnia wstawaj od razu po usłyszeniu dźwięku budzika. Bądź konsekwentny, a ani się spostrzeżesz, a wykształcisz u siebie nawyk wczesnego wstawiania. Powoli i prawie bezboleśnie przyzwyczaisz swój organizm do wcześniejszego rozpoczynania dnia.

 

KSIĄŻKA DO CZYTANIA I SŁUCHANIA

Więcej ciekawostek i przykładów badań naukowych znajdziesz w pozostałych rozdziałach „Siły nawyku”.Po jej lekturze i wdrożeniu zawartych niej zasad, będziesz zdziwiony jak łatwo i skutecznie możesz zmienić swoje życie na lepsze.

Pozwól, że na koniec zacytuję amerykańskiego filozofa i psychologa Wiliama Jamesa

 

„Całe nasze życie, tak dalece, jak dalece ma ono określoną postać, nie jest niczym więcej niż zbiorem nawyków”.

 

Książkę możecie kupić wersji papierowej, elektronicznej oraz audio. Poniżej bezpłatny, dość obszerny fragment „Siły nawyku” czytany przez Leszka Filipowicza.

 

 

 

 

 


Daj znać w komentarzu czy posiadacz jakieś złe nawyki, które chciałbyś zniwelować. A może już udało Ci się jakieś z nich pokonać? Chętnie przeczytam o Twoich doświadczeniach.